Donuk Omuz

Adheziv kapsülit olarak da bilinen bu hastalık, omuzda ağrı ve ilerleyen hareket kısıtlılığına neden olur. Belirtiler yavaş seyir gösterir. 40-60 yaş arasında ve kadınlarda daha sık görülür. Hastalığın nedeni tam olarak bilinmemektedir.

Ancak, bazı risk faktörlerinden söz edilmektedir:

1.Omuz ekleminde hareketin azalmasına neden olan risk faktörleri: Omuzda kas yaralanması, kol kırığı, inme, meme ameliyatları, kol ameliyatları.

2.Bunların yanında risk faktörü olarak kabul edilen bazı sistemik hastalıklar da vardır: Şeker hastalığı, tiroid bezi hastalıkları, kalp-damar sistemi hastalıkları, tüberküloz, Parkinson hastalığı.

Hastalık üç evrede incelenmektedir:
• Donma dönemi: Omuzun her hareketi ağrılıdır. Bu durum zamanla omuz hareketlerinde azalmaya neden olur. Yaklaşık olarak 6 hafta ile 9 ay arasında devam eder.

• Donuk dönem: Omuzda ağrı azalmaya başlar ancak hareket kısıtlılığı günlük yaşantıyı ciddi şekilde etkileyecek düzeye ulaşmıştır. 4-6 ay kadar sürer.

• Çözülme dönemi: Omuz hareketleri artmaya başlar. 6 aydan 3 yıla kadar sürebilir.

Donuk omuzun tedavisinde erken dönemde antiinflamatuar ilaçlar, steroid enjeksiyonu denenebilir. Ağrıyı azaltarak omuzun olabildiğince hareketini sağlamak önemlidir. Fizik tedavi önemli yere sahiptir. Bu uygulamalarla sonuç alınamıyorsa artroskopik yöntemle omuzda gevşetme yapılır. İyileşme süresi yaklaşık olarak 6 hafta ile 3 ay arasındadır. Eğer zeminde şeker hastalığı veya tiroid hastalığı varsa cerrahi tedaviye rağmen yakınmalar devam edebilir. Donuk omuz, zeminde şeker hastalığı varsa, seyrek de olsa tekrarlayabilir.