Menisküs Yırtılması

Menisküsler diz ekleminin yük taşıyan yüzeyinde bulunan, yarım ay şeklinde, elastik kıkırdaklardır. Eklemde yük taşıyan yüzeyin genişletilmesi, eklem yüzeylerinin birbirine uyumunun arttırılması, eklemin anormal hareketinin engellenmesi, eklem sıvısının kıkırdak yüzeye sıvanması gibi görevleri yanında amortisör gibi de çalışmaktadırlar.

Bacak düz iken menisküsler ağırlığın %50‘sini taşır. Diz 90 derece büküldüğü koşullarda taşıdığı ağırlık %90‘a çıkar. Dış menisküs, iç menisküse göre biyomekanik olarak daha önemlidir.

Menisküs yaralanmaları, ortopedik yaralanmalar arasında en sık görülenlerdendir. Menisküste yırtılan bölge, yırtığın şekli ve büyüklüğü tedavinin planlanmasında önemlidir. Menisküs yırtıklarının tedavisinde cerrahi olmayan ve cerrahi yöntemler uygulanır.

Cerrahi olmayan yöntemler:

Tüm menisküs yırtıkları cerrahi tedavi gerektirmez (eklemde takılma, kilitlenme gibi yakınmalara sebep olmayan “stabil” yırtıklar, kısa yırtıklar, kireçlenmiş dizlerde sık olarak rastlanan dejenere yırtıklar). Bu durumda hastanın yakınmasına yönelik tedavi uygulanır. Buz uygulama, antiinflamatuar ilaçlar, eklem hareket açıklığındaki kaybı ve çevre kasların kuvvetini kazanmaya yönelik fizik tedavi yaygın olarak kullanılan yöntemlerdir. Bu yöntemlere ek olarak; yüksek yoğunluklu lazer (hiltherapy), manuel terapi, matriks ritm terapisi, kinesiotape bantlama, kuru iğneleme tedavileri de uygulanmaktadır.

Cerrahi tedavi yöntemler:

Menisektomi:
 Menisküsün kısmen veya tamamen alınmasıdır. Ne kadar az menisküs dokusu alınırsa uzun dönem sonuçlar o kadar yüz güldürücü olmaktadır. Sadece eklemde mekanik sorun oluşturan (takılma, kilitlenme) parça alınır. Artroskopik (kapalı) yöntemle yapılan bu ameliyat sonrasında hasta kısa sürede günlük yaşantısına dönebilmektedir.

Menisküs onarımı: Menisküslerin görevleri dikkate alındığında, menisküs onarımının önemi daha iyi anlaşılır. Tüm menisküs yırtıkları onarım için uygun değildir. Ancak, onarmaya uygun yırtıklar için mutlaka onarım yapılmalıdır. Bağ sorunu olmayan dizlerde, uygulanan teknikten bağımsız olarak başarı şansı değişik çalışmalarda %70-95 olarak bildirilmiştir.

Menisküs nakli: Onbeş yıldan uzun süredir uygulanmaktadır. Kısmi veya tam menisektomi sonrasında yakınmaları devam eden hastalar için uygulanmaktadır. Ancak; aday hastada alt ekstremitede dizilim sorunu, dizde bağ ve ciddi kıkırdak sorunu olmamalıdır.