Omuzda Kas Yırtılması

Omuzun çevresinde, deyim yerindeyse, bir kas kubbesi bulunur. Dört kastan oluşan bu kubbeye rotator kılıf (veya rotator manşet) adı verilir. Bu kaslarda yırtılma riski yaş ile artar. Seksen yaşın üzerindeki kişilerin yarısında şikayete sebep olmayan rotator kılıf yırtıkları saptanmıştır. Kırk yaşının altında rotator kılıf yırtığı olan hastalarda ciddi travma öyküsü varken, altmış yaşın üzerindeki hastalarda nadiren travma öyküsü vardır.

Hastalar tipik olarak gece ağrısından yakınırlar. Bunun yanında kolunu baş üzerine kaldırmakta ve elini sırtına götürmekte zorlanırlar. Daha önce sorunsuz olan omuzda üç aydan kısa süre önce bilinen bir sebebe bağlı başlayan yakınmalar akut olarak tanımlanır. Aynı şekilde başlamış ancak üç aydan daha uzun süredir var olan yakınmalar kronik olarak tanımlanır. Kronik yakınmalar zemininde artmış ağrı, hareket kısıtlılığı, kronik yırtığın büyümesi şeklinde yorumlanabilir.

Rotator kılıf yırtıkları büyüklüklerine ve derinliklerine (tam kat, tam kat olmayan) göre sınıflandırılır. Tam kat olmayan yırtıklar konum ve derinlik belirtilerek tanımlanır. Yırtığın tipi, oluş zamanı, büyüklüğü, hastanın yaşı, beklentisi, onarılacak kasın durumu (yağlı dejenerasyon olup olmaması), omuzda artroz (kireçlenme) olup olmaması, sinir hasarı olup olmaması, kronik enfeksiyon varlığı dikkate alınarak cerrahi ya da cerrahi olmayan tedavi seçenekleri değerlendirilir.

Cerrahi olmayan tedavi: Yaşlı hastalarda daha çok tercih edilir. Ağrıyı etkileyen hareketlerden kaçınma, buz uygulama, ağrı giderici ilaçlar, fizik tedavi, subakromial steroid enjeksiyonu ve son yıllarda popüler olan PRP enjeksiyonu uygulanan yöntemlerdendir. Omuz, yapısı gereği, kolay yaralanabilir bir eklemdir. Yırtık nedeniyle kas dengesi bozulmuş omuzda rehabilitasyon sırasında eklem kinematiğine uygun sıralı egzersizler önerilmelidir.

Cerrahi tedavi: Cerrahi olmayan tedaviye yanıt vermeyen tam kat veya tam kat olmayan yırtıklar, altmış yaş altında tüm akut travmatik yırtıklar, herhangi bir yaşta akut kuvvet ve hareket kaybına sebep olan yırtıklar, eğer ameliyata engel bir sebep yoksa tamir edilmelidir. Tamir artroskopik, mini açık ve açık tekniklerle yapılabilmektedir.